úterý 30. dubna 2013

Rozhovor – www.habanero.cz




Ahoj zase po týdnu, tentokrát u rozhovoru se zakladatelem a majitelem webu habanero.cz, prvního webshopu s pálivými dobrotami. Příjemné čtení!


Ahoj, jak se vede? O začátcích webshopu habanero.cz mám jakous takous představu, ale naše čtenáře bude určitě zajímat, co člověka přivede k tomu, že se rozhodne jít do toho po hlavě. Takže – seznam nás s historií vzniku tvého obchodu, co jsi dělal předtím a vůbec něco o sobě.

Ahoj, předem děkuji za pěkné otázky. V podstatě to začalo na internetu. Dozvěděl jsem se že existují nějaké pálivé omáčky, co opravdu pálí :-) Do té doby jsem pálivé měl velice rád, ale cokoli pálivého co si zde mohl člověk koupit bych osobně nenazval ani pikantním, natož třeba chuťově příjemným. Zkusil jsem jeden zahraniční eshop a časem udělal několik objednávek. Do omáček jsem se postupně zamiloval a od té doby (zhruba rok 2006) mám neustále v lednici velké množství pálivých omáček :-). Následně mne napadlo, proč nezkusit takový eshop i zde. Na jednom diskuzním fóru jsem tak na přelomu roku 2007 a 2008 udělal průzkum, co by kdo chtěl za produkty. Prozkoumal a domluvil dodavatele a udělal svou první velkoobchodní objednávku. Zajistil eshop, a tak to vlastně celé začalo. Bylo to díky milovníkům chilli, kteří mi pomohli vybrat prvotní sortiment a díky nimž se to postupně rozběhlo.

Není žádným tajemstvím, že habanero.cz bylo u nás v ČR první speciálkou na pálivé. Po nějaké době se ukázala konkurence, co ty na to? Vnímáš ji jako vítaný stimul, který tě nutí neustále přicházet s něčím novým, nebo se ji snažíš rozdrtit? :)

Samozřejmě jsem nečekal, že zůstanu na trhu sám, to je nesmysl. A rozhodně je dobře že je tu na výběr. Dokonce mi to umožňuje se začít trochu specializovat na menší a kvalitnější výrobce. Zvláště stálí zákazníci to docela oceňují. Nicméně bohužel trh s pálivým asi nebude v naší kotlině nikdy příliš velký ani významný, ale takové 3 nebo 4 eshopy může udržet. Pokud by jich bylo více, je pravděpodobné, že nějaký časem zanikne.


Svého času jsi měl v Praze kamenný obchod, nějakou dobu už ale provozuješ zase jenom webshop. Pročpak to?

Obchod se zavedl velice pěkně, dokonce i dnes, více než 2 roky po jeho uzavření se mi lidé ozývají jestli je otevřeno :-) Nicméně jsem se oženil a se ženou se přestěhoval na statek do Jižních Čech, na zaměstnance nebyly finance a ani by nebyl dohled, takže jsem musel chtě nechtě obchod zavřít a začít zase fungovat pouze přes eshop.

Snažíš se neustále objevovat nové dodavatele? Třeba s Cambridge Chilli Farm jsi podle mne trefil hřebík na hlavičku, jak si se k nim dostal?

Určitě se o to snažím, zvláště menší rodinné podniky jsou mi poměrně blízké. V podstatě všechny jejich produkty jsou vyráběny přímo na objednávku, tedy žádné ležáky, vše co nejčerstvější. Myslím, že i na chutí je to hodně znát. A právě Velká Británie je poměrně zaslíbenou zemí pro malé rodinné firmy, které tam na rozdíl od jiných zemí velice pěkně prosperují. Udělal jsem si tam pár známých a přátel a díky tomu se dostávám i k novým zajímavým produktům i třeba začínajícím podnikům. Cambridge Chilli Farm vlastní vynikající člověk jménem Tim, který je opravdový bázen do chilli, dokonce se mu firma rozjela tak, že se tuto sezónu už nebude věnovat pěstování paprik, to deleguje na farmu v sousedství, a bude se věnovat pouze výrobě omáček a džemů.

Pojďme zase na chvíli od byznysu k tobě. Jaké omáčky preferuješ? Kdybys měl našim čtenářům doporučit jednu extraktovku a jednu omáčku bez extraktu, které by to byly a proč?

Hodně těžká otázka pro někoho kdo má celé dveře od ledničky plné omáček :-)) Nicméně extrakty tam již příliš nefigurují. Pokud ano, tak spíše ty slabší. Asi bych doporučil Dragon's Blood, to je taková stálice v mé lednici :-) Nicméně použití je hlavně do polévek a omáček, případně se jí dá výborně vylepšit zakysaná smetana na skvělý dip.
Vybrat jednu neextraktovou omáčku je opravdu těžké, ale asi by to byla Chocolate Habanero Voodoo Sauce od Cambridge Chilli farm. Ta mi učarovala opravdu velice, a také Naga Headhunter (nyní přejmenovaný na Dragon's Blood Hot Naga Sauce).

Na jaké dobroty se mohou zákazníci letos těšit?

Nejzajímavější určitě budou limitované edice od Cambridge Chilli Farm jako Lemon Drop Sauce, Lucky 7 Sauce a Trinidad Scorpion Sauce. Jinak se sám nechávám rád překvapit s čím výrobci přijdou a málokdy to vím nějak dlouho dopředu :-)

Chtěl bys našim čtenářům na závěr něco vzkázat?

Všem přeji pevné zdraví a zážitky plné chutí, kterým ne každý rozumí, ale o to jsou pro nás krásnější a unikátnější.

Díky za rozhovor!

5 komentářů:

  1. A jedna hloupá otázka, proč je většina produktů pouze na dotaz? Tedy není možno i je přímo objednat?

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den,
    ve čtvrtek nebo v pátek dorazí zboží od ChilliPepperPete. Bohužel se často musí dost čekat na další dodávky a ne vždy je vše dostupné. Je nutné brát v úvahu, že se nejedná o ohromné výrobce zásobující supermarkety. Téměř vše se vyrábí v malých dávkách a ne vždy jsou všechny suroviny k dispozici. Proto některé produkty třeba nejsou dostupné i hodně dlouho.

    OdpovědětVymazat
  3. Diky za prijemne cteni. Vitkovi timto preju mnoho obchodnich i zivotnich uspechu! Petju

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den, fotografie v záhlaví článku pochází z již zavřeného obchodu v Praze nebo máte kamenný obchod i na jihu Čech? Já že kdybych měl cestu kolem, tak bych se stavil.

    OdpovědětVymazat
  5. Dobry den, fotka je z nekdejsiho kamenneho obchodu v praze.

    OdpovědětVymazat