středa 19. listopadu 2014

Recenze – Surinaamse Peper Vers gemalen



Zdar a sílu, jak se máte? Doufám, že nastupující zimě navzdory neflákáte konzumaci chilli a hledíte se pořádně zahřívat. Na dnešek jsem si pro vás připravil informace o produktu, na který jsem narazil před pár týdny během pobytu v Belgii. Zastrčený krámek nabízel krom čerstvých papriček i celou řadu omáček ze Surinamu, někdejší to holandské kolonie. Neváhal jsem a zakoupil tu nejpálivější ze všech. Jak obstála v přísném hodnocení?

Přísady: čerstvé surinamské papričky (92 %), sůl, kyselina octová, sorban draselný.

Samozřejmě jsem pátral, co že jsou ty surinamské papričky zač. Zdroje se v názorech rozcházejí, ale s nejvyšší pravděpodobností jde o varietu Capsicum chinense podobnou habaneru, přičemž pálivost by měla být habanerům též podobná; ostatně některé webshopy nabízející semínka si s tím rovnou nelámou hlavu a papričky šalamounsky nazývají Habanero Surinam Red. Tak si to přeberte...

Vzhled: sklenice vypadá jak od tatarky, s tímhle nikdo díru do světa neudělá. Na druhou stranu, proč se snažit o originalitu za každou cenu, když tohle balení o objemu 290 ml je osvědčené a funkční. Etiketa nabízí střízlivou kombinaci laděnou především do zelena. Výsledek je docela fajn.

Konzistence a barva: pokud jste někdy měli možnost ochutnat sambal oelek, pak vás tahle lahůdka ze Surinamu nemůže v ničem překvapit. Sytě červená pasta obsahuje mrtě semínek, a vy už tak nějak od pohledu očekáváte, že to bude celé slané až hanba.

Vůně: pokud jde o odér, naskakuje mi vzpomínka na omáčku 100% Pain, kterou jsem recenzoval na stránkách tohoto blogu skoro přesně před dvěma lety. Tatáž intenzivně papriková vůně, a stejně jako u Painu i tady postrádám ovocnou vůni habaner.

Chuť: málo platný, tohle je nářez. Nejde až tak o opravdu masivní paprikovou chuť, dokonce ani o tu sůl by se nejednalo. Ale dohromady s kyselinou octovou a jistou hořkostí semínek je výsledek prostě hrubý. O dost hrubější než výše zmiňovaný Pain.

Pálivost: tady nemůžu než chválit, a to hodně – pálivost nejen že nabíhá takřka okamžitě, ale ona vám má velice solidní vytrvalost, což se u habaner a paprik jim příbuzných až tak často nevidí. A hlavně ta síla! Už jsem měl tu čest s hromadou omáček z nominálně pálivějších drůd, ale tohle je fakt solidní válec, který nezklame ani milovníka extrémů. A bacha, když to s recenzovanou omáčkou trochu přepísknete, hned se začne ozývat pajšl s dotazem, zda si nechcete dát chvilku oraz.

Jídlo: co se použití týče, není moc o čem zdlouhavě dumat. Pro studenou kuchyni nebo na mlsání jen tak ze lžičky tyhle „čerstvě mleté surinamské papričky“ fakt nedoporučuju. Zato do nejrůznějších polívek, gulášků, omáček na těstoviny a věcí podobných je to hodně v pohodě.

Cena a užitná hodnota: žádná drahota se nekonná, kupoval jsem za 3,39 ojro, takže za necelou stovku. Pokud vám chybí omáčka tohoto typu, tak asi úplně neprohloupíte, anžto vám fakt chvilku vydrží.

Shrnutí: ve své kategorii určitě nadprůměr, navíc za slušnou cenu.

1 komentář:

  1. Tak tuhle omáčku mi dával ochutnávat můj nový kolega ze Surinamu a jak říkáš jedná se o docela slušnej nářez :)
    Podle něj je omáčka vyráběna z místních papriček Aji Umba (http://chilibase.nl/item/aji-umba)..

    OdpovědětVymazat