čtvrtek 4. února 2016

Přečetl jsem za vás - Chilli kuchařka pro labužníky



Zdar a sílu. Co si budeme povídat, nejen konzumací chilli živ je člověk. Tedy ne že bych vás dnes chtěl ochudit o povídání o jídle, z toho mne snad nikdo soudný podezřívat nemůže, ale vezmu to trochu z jinýho konce, a sice od potravy duševní.

Protože jsem asi byl minulej rok děsně hodnej, čekala mne pod stromečkem kromě dalších prima věcí i tahle knížka. Kuchařka. Chilli. A od tuzemskýho autora. No super, co víc si přát? Párkrát jsem už předtím zahlédl kuchařské knihy věnované této tematice, myslím, že v Makru a v Levných knihách, ale po zběžném prolistování mne prilis nelákaly ke koupi. Hlavním důvodem byly nestandardní „americký“ rozměry, který dělají v knihovně hnusný zuby, pokud se tedy vůbec podaří vecpat knihu do příslušnýho fochu, ale svou roli sehrála i skutečnost, že mne kniha po zběžném prolistování a přečtění pár pasáží jednoduše nechytla. Nic z toho naštěstí neplatí o Chilli kuchařce z pera Jana Pavlase. Rozměry jsou standardní, takže se kniha hezky vyjímá třeba hned vedle řady Obrněná technika I-XV.

Než se dostanu k obsahu, musím pochválit jazykovou stránku knihy. Málo platný, čeština mne živí, tak jsem na některé věci poněkud citlivý a kolikrát mám během čtení chuť popadnout červenou propisku a škrtat a opravovat jak úča za ZŠ. Tady tu potřebu nemám, což považuju v dnešní době za menší zázrak. Hrubky a překlepy se nevyskytují, styl mi vyhovuje. Po formální stránce nemám co vytknout.

Pokud jde o obsah, po nezbytném úvodu a představení autora následuje pár stránek teorie. Zde jsou zmíněny nejen základy typu SHU a druhy pálivých papriček, které laskavý čtenář tohoto blogu dávno zná, ale i další přísady typu koření atd. Doporučuju nepřeskakovat a alespoň zběžně prolistovat; třeba já jsem doteď neměl šajnu, jak vypadá takovej dlouhej pepř.

Po této části už následujíc vlastní recepty. Nebudu vyjmenovávat vše, ale jisté je, že pokud se chcete inspirovat k výrobě vlastní domácí chilli omáčky, čeká na vás hned cca 20 receptů, o salsách a pastách nemluvě. To už chvíli zabere, než to člověk vyzkouší.

Následuje nejobsáhlejší část s recepty na „regulérní“ jídla. Na své si přijdou hlavně všežravci, ale ani vegetariáni a vegani nebyli opomenuti. Na řadu přijde i populární sušené maso neboli jerky a coby kuriozitka je zmíněno několik receptů z hmyzu.

Pokud mohu soudit, většina receptů má hlavu a patu a je zde jenom pár položek, nad jejich zařazením jsem kroutil hlavou (řízek? proč?).

Celkově jsem nicméně spokojen a kuchařku mohu jen doporučit. Cena není nikterak přehnaná, podle zběžného mrknutí na net se pohybuje cca od dvou stovek. 

2 komentáře: